محمدسجاد بیگی

متولد 1374

متاهل

طلبه پایه ۶ حوزه علمیه مشکوه
مسئول اسبق بسیج طلاب حوزه علمیه صدر (سال ٩۶ و ٩٧)
مسئول سابق مرکز جریان سازی بسیج مشکوه (سال ٩٨)
معاون سابق رشد و کادرسازی بسیج مشکوه (سال ٩٩)
عضو جنبش عَلَم (از مرداد ٩٩ تا کنون)
دبیر شورای مرکزی محفل صمیمی طلاب تهران (از دی ٩٩ تا کنون)

جهت دانلود صوت اینجا کلیک کنید

جهت دانلود اینجا کلیک کنید

بسم الله الرحمن الرحیم و له الحمد

مولفه های مورد نیاز برای تربیت رهبران دینی که هدف اصلی بسیج طلبگی الگوی انقلاب اسلامی است: أ‌. شناخت مردم، ارتباط با مردم و فهم دغدغه های مردم؛ در سه ساحت: i. بررسی مبنایی و انسان شناختی ii. بررسی فرهنگی، تاریخی، اجتماعی iii. ارتباط میدانی ← در لایه ارتباط میدانی به صورت کمی باید حجم مشخصی از روستاهای اطراف مدرسه مثل حسین آباد، جعفر آباد، مرتضی گرد و قلعه موسی در مدت کوتاهی فعال شود و ارتباط واقعی با آنها شکل بگیرد. تعداد این روستا ها و مدت زمان ثمردهی، وابسته به همراهی رفقای دغدغه مند در حوزه تبلیغ مردمی، جهادی و دانش آموزی است. البته در این زمینه، در ماه مبارک رمضان و ایام انتخابات و همچنین به بهانه حضور شهید، ارتباطاتی با بعضی از این روستاها گرفته شده است. ب‌. ارتباط واقعی با نخبگان: i. اساتید حوزه علمیه: ارتباط با جریان اساتید انقلابی حوزه، یکی از نیاز های اساسی ما برای تولید گفتمان و همچنین رشد خودمان است. در این زمینه جنبش علم کارهایی انجام داده و ان شاء الله ادامه خواهد یافت. ii. طلاب: بخشی از این ارتباط در بستر جنبش علم، دوره اسری و محفل صمیمی طلاب که همگی از برکات جنبش علم و از الطاف الهی بوده است، رقم خورده. در ادامه مسیری که از سال قبل شروع کردیم، بنا داریم تا ان شاء الله به صورت واقعی به تشکیل بسیج طلبگی در حوزه هایی که به آنها مرتبط هستیم، تا جایی که توان داشته باشیم کمک کنیم. این ماموریت کما فی السابق به عهده جنبش علم خواهد بود. iii. دانشجویان: در حوزه ارتباطات دانشجویی، بنا داریم تا با تقویت و تعریف جلسات مشترکی، ارتباط مستمری را شکل دهیم و در صورت امکان، به تعریف پروژه های مشترک عملیاتی نیز بپردازیم. نکته: پیرامون محور گفتمانی تبلیغ مردمی و همچنین نخبگانی، نکاتی هست که در بخش اندیشه ای اشاره ای به آن خواهد رفت. ت‌. اندیشه: i. نیاز: فهم عمیق مکتب امام از ضرورت های حیات هر مجاهد انقلابی در عصر امام خمینی است. این مطلب مستفاد از تعداد قابل توجهی از سخنان رهبری است. متاسفانه علی رغم جهت گیری روشن نسبت به ضرورت این مساله در اساسنامه بسیج، همچنین تلاش های صورت گرفته در جنبش علم برای برگزاری جلسات مکتب امام، ضرورت این مساله هنوز تبدیل به گفتمان عمومی نشده است. ما در مدرسه مشکوه، قبل از به دست آوردن پشتوانه عمیق اندیشه ای از مکتب امام، گرفتار برداشت های سطحی در لایه مسائل سیاسی اجتماعی (که از جمله پیچیده ترین مسائل است) با تکیه بر داشته های اندک خود می شویم. و ثمره این نوع مواجهه حس استغنا نسبت به گنجینه ارزشمند معارف اسلام ناب و مکتب امامین انقلاب می گردد. ii. برنامه: اصلی ترین برنامه ما در گام نخست، دعوت از چهره های شاخص مکتب امام خواهد بود. هدف از این نشست ها، نشان دادن تاثیر حقیقی مکتب امام، در سبک زندگی طلبه عصر انقلاب است. / برنامه بعدی، مباحثه جدی اندیشه ای اعضای بسیج خواهد بود. این مباحثات با محوریت فرمایشات حضرت امام و سایر متفکرین انقلاب اسلامی خواهد بود. پیشنهاد ما حضور حداکثری طلاب مدرسه در این برنامه هاست. iii. نسبت فعالیت های مردمی و نخبگانی با مباحثات اندیشه ای: همانطور که مطلعید، حضرت امام ره در پیامی به طلاب و دانشجویان بسیجی فرمان تشکیل بسیج دانشجو و طلبه را می دهند. در این فرمان یکی از اساسی ترین دستورات، تبیین اصول اصیل اسلام ناب توسط حوزه علمیه و دانشگاه برای تمامی اقشار بسیجیان است. از همین رو، ارتباط وثیق مباحثات اندیشه ای با تبلیغ مردمی و نخبگانی روشن می گردد. iv. دورنمای فعالیت های طلبگی در این بخش، باید در دست گرفتن نبض تفکر جامعه و ایجاد جریان های گفتمانی و اندیشه ای در بستر های اجتماعی و نخبگانی باشد ان شاء الله.

ث‌. فهم مناسبات و مسائل واقعی جمهوری اسلامی و شیوه نقش¬آفرینی موثر در این میدان: i. ضرورت: دوران پسا انقلاب اسلامی، دوران ورود جدی دین به عرصه حاکمیت است. بر همین اساس لازم است تا طلبه عصر انقلاب اسلامی، شناخت کافی و درستی نسبت مسائل واقعی جمهوری اسلامی داشته باشد و افق حیات طلبگی خود را ناظر به این شناخت و برای جبران خلاء های واقعی این میدان توسعه دهد. ii. برنامه های اصلی برای این بخش (که با استفاده از تجربیات دوره وارثان و جلسات متعدد با افراد مجرب در این عرصه به دست آمده است،) عبارت است از: 1. آشنایی با کلان مساله ها، ساختارها و نهاد های مرتبط با سه عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد 2. شناخت مناسبات حاکمیت 3. بررسی الگوهای نقش¬آفرینی طلبگی موثر در حاکمیت ج‌. فهم، تحلیل و کنشگری سیاسی: i. ضرورت: یکی از مهمتر چالش های امروز حوزه های علمیه، فقدان نگاه عمیق و چند بعدی به مسائل ایران، منطقه و جهان است. این خلاء بارها در فرمایشات امامین انقلاب مورد نقد قرار گرفته و برای برون رفت از آن بارها به ما طلبه ها توصیه کرده اند. روشن است که لازمه تربیت رهبران دینی همچون شهید بزرگوار بهشتی، امام موسی صدر و … فراهم کردن زمینه ای برای فهم، تحلیل و کنشگری سیاسی از اوایل طلبگی است. ii. برنامه های اصلی در این بخش عبارت است از: 1. آشنایی با مسائل جهان اسلام و جریان شناسی جریانات سیاسی،فکری و فرهنگی منطقه 2. آشنایی با جریانات سیاسی، فکری و فرهنگی ایران معاصر و تحلیل کلان از حرکت 42 ساله انقلاب اسلامی 3. انتخاب دو یا سه ماموریت اصلی برای کنش¬گری یک سال آینده بسیج با توجه به طرح بحث های صورت گرفته در جلسات مرتبط با فهم مسائل جمهوری اسلامی

برنامه ها و طرح ها

#عرض_مختصر ١

حالِ امروز بسیج مشکوه امروز که دو سال و نیم از تاسیس دوره جدید بسیج مشکوه میگذره، با مجموعه ای از دستاوردهای چشم نواز مواجهیم. دستاوردهایی که بسیاری از مخاطبای غیرمشکاتی رو به وجد میاره. از جشنواره شیخ مفید، تا خروجی‌های واحد تبلیغ مردمی، تا کارای جهادی، تا هیئت، و امثال جنبش عَلَم که خودش مجموعه از خروجی ها بوده و ‌… ‌. خیلی ها با دیدن این خروجی ها سطح توقع و انتظارشون از یک بسیج طلبگی به مراتب افزایش پیدا میکنه و کلا نگاه جدیدی پیدا میکنن. (دیدم که میگما 😊) اما چرا ما هنوز از وضع موجود راضی نیستیم؟! بنده یک جمله میگم که تحلیلم هست و خب طبعا قابل نقد. مفصلش باشه برا یادداشتای بعدی. در این دو سال و نیم گذشته بسیج مشکوه مراحل #تاسیس خودش رو طی کرده و فرآیند #تثبیت به درستی طی نشده. لذا ما در ساحت هایی یک روبنای خیلی زیبا از بسیج می‌بینیم و در کنارش در موارد متعددی حس میکنیم، این رو بنا پشتوانه مردمی و طلبگی نداره.

#عرض_مختصر ‌٢

بسیج، صرفا مجمع حمایت از پروژه‌های ریز و درشت نیست! بسیج به مثابه یک تشکل طلبگی، همونطور که نمی تونه فاقد پشتوانه مردمی (طلبگی) باشه، به همون اندازه نمی تونه پشتوانه مردمی خودش رو با #برون‌سپاری_گسترده و تعریف پروژه‌های ریز و درشت صرفا تعداد زیادی از طلبه ها رو درگیر کارهایی بکنه، به خیال اینکه تونسته بدنه انسانی مجموعه رو فعال بکنه. اگه طرح کلی خونده باشید، یا حتی اگه نخونده باشید 😁، تشکیل یک جامعه، یا یک تشکل، محتاج چیزی شبیه #سنگ_زیرین_آسیا است. البته این سنگ زیرین آسیا لزومی نداره تعدادشون محدود باشه. ملاکش فهم، مقاومت و پایداری جدی، بر محور اهداف تشکله. اگه این جمع حدود ١٠٠ نفره ما، ازش حداقل ٢٠، ٣٠ نفر اینجوری در نیاد، واقعا نمی تونیم بهش اطلاق تشکل طلبگی بکنیم. در دوره بعدی بسیج اولویت اصلی، باید احیای این مساله اساسی باشه. صد البته در درجه بعدی باید تمام ظرفیت هایی که امکان فعال شدن دارن رو هم کمک کرد.

اینجا مساله، #اولویت_گذاری است.

#عرض_مختصر ٣

نسبت بسیج با هویت مشکاتی یکی از مشکلات مهم این روزهای ما در مدرسه، فقدان یک گوهر ارزشمند به نام #هویت_مشکاتی است. هویت مشکاتی، نخ تسبیح شکل گیری و تقویت پدیده هایی مثل مدرسه الگو، مرکز برهان و بسیاری برکات دیگه است که عمدتا مربوط به دوره های ابتدایی مشکاتی هست. این هویت، در دل خودش بسیجی بودن رو داشته. به جنس خروجی های دوره های ابتدایی مشکات که نگاه کنیم متوجه میشیم. حالا هم این هویت باید با به میدون اومدن خود ماها و در دل مدرسه و بسیجمون شکل بگیره. شکل گیری این هویت وابسته به وجود #برنامه_قوی، پیوند عمیق نیروها با همدیگه، ارتباط موثر و صحیح با مدرسه و #جدیت و #پشتکار بسیار بالا برای تحقق اهداف و برنامه هاست. هویت ما در #دوران_جدید_بسیج_مشکوه به دست خود ما و تحت عنایات حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف ساخته میشه. ان شاء الله.

#عرض_مختصر ۴

نسبت ما با دولت مردمی آقای رئیسی یکی از معضلات مهم امروز جبهه انقلاب، رشد نامتوازن نیروها و یا به عبارت دقیق‌تر #رشد_دوپینگی است. در این مدل از رشد، شما بدون کسب توانایی های لازم و صرفا بر اساس وجود استعدادهای اولیه در خودتون + ارتباط خوب با برخی مدیران + اعتماد اون مدیر کذایی به شما، از نقطه صفر به نقطه صد، میرسید و ره صد ساله رو یک شبه طی میکنید. 😊 ما اگه هویت #بسیجی_طلبه رو در #رهبری_دینی شناختیم و تعریف کردیم، اون موقع نمی تونیم به راحتی به هر پیشنهاد کاری، پاسخ مثبت بدیم. #مسیر پر فراز و نشیبی در پیش داریم برای ساختن #دوران_جدید_بسیج_مشکوه ادامه دارد ‌…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست