حسین آجورلو
متولد1375
متاهل

فارغ التحصیل لیسانس برق-مخابرات دانشگاه تهران

پژوهشگر برتر جشنواره شیخ مفید
مسئول برگزاری اردو مشهد مدرسه مشکات سال ۹۸
همکاری در برگزاری اردو های کوهنوردی صعود به دماوند
شاعر برگزیده دوره آموزشی شعر جوان شهرستان ادب
برد و نشریه بسیج دانشکده برق دانشگاه تهران
عضو تحریریه نشریه نبض بسیج فنی دانشگاه تهران
مسئول ساخت مستند همایش فنعت ۹۴
عضویت در شورای مرکزی هیئت رایت الهدی بسیج فنی
مسئولیت روابط عمومی،امر به معروف،گردان بیت المقدس و … بسیج شهری پایگاه صاحب الزمان
نماینده طلاب دوره هفت
همکاری با دفتر مطالعات و پایش مجموعه اطلس(سابق)

جهت دانلود صوت اینجا کلیک کنید

جهت دانلود صوت اینجا کلیک کنید

بسم الله الرحمن الرحیم وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ يا قَوْمِ إِنْ كانَ كَبُرَ عَلَيْكُمْ مَقامي‏ وَ تَذْكيري بِآياتِ اللَّهِ فَعَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ وَ شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ لا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَيَّ وَ لا تُنْظِرُون‏

1. کاندید شدی که چی؟ خیلی شنیده ایم که هدف نهایی حوزه باید تشکیل سازمان روحانیت باشد. سازمانی که بازو های امام جامعه باشند. اما حقیقتی که از صحنه واقعی حوزه حتی از مدل تحولی آن میبینیم در بهترین حالت رشد تک قهرمان هایی است که شاید اگر برنامه خود را در رابطه با همراهان و همسنگران خودشان در مسیر رشد تعریف میکردند، بهتر به وظیفه خودشان عمل کرده بودند. به بیان دیگر این رشد های انفرادی تناسب کاملی با هدف تشکیل سازمان روحانیت مذکور ندارد. واقعیت مدرسه ما هم تقریبا همین است. در واقع علی رغم تلاش زیادی که برای ساختن یک تشکیلات که وجود آن به عنوان مکمل حتما برای مدرسه ضروری است، صرف شده است اما موفقیت به دست آمده با انتظاراتی که از این تشکیلات می‌رفت، فاصله قابل توجهی دارد. این آسیب شناسی که علل آن را در ادامه ذکر خواهم کرد، بنده را برآن داشت تا با توکل به خدا و در نظر داشتن هدف نزدیک و اولویت دار استحکام درون مدرسه ای تشکیلات بسیج خودم را در معرض رای رفقا قرار بدهم. اگر بخواهم کمی بیشتر توضیح بدهم، اهداف مختلفی برای بسیج مشکات در اساسنامه ذکر شده است. در دو سال گذشته برای بیشتر آن ها گام های مهمی برداشته شده است. اما اهدافی مانند،متجلی کردن اراده های عمومی طلاب برای تحول در حوزه و اصلاح جامعه ذیل دستگاه ولایت، تأمین بسترهای پوشای استعدادها، دغدغه ها و نیازهای طلاب مدرسه، ساماندهی بروندادهای تبلیغی، پژوهشی، سیاسی و فرهنگی طلاب برای مخاطبین حوزوی، دانشگاهی و عموم جامعه و هدایت تحصیلی دانش پژوهان تا نقطه رسیدن به مأموریت که اکثرا به تقویت نیروی درون مدرسه توجه کرده است آن چنان که باید و شاید تحصیل نشده است. در واقع اهداف دیگری که در اساسنامه آمده است را معلول رسیدن به استحکام تشکیلات بسیج در دورن مدرسه میدانم. رفتن به سمت هم افزایی همه طلاب مدرسه ، در جهت همان دغدغه هایی که شاید همین حالا و بدون هیچ ربطی با تشکیلات بسیج آن را دنبال میکنند مقدمه استحکام درون مدرسه و همین استحکام مقدمه جریان سازی و شبکه سازی در سطوح بالاتر است.

خوب برای این هدفت که گفتی راهکارت چیه؟یعنی واقعا میتونی همه طلاب(با تسامح) رو پای کار بیاری و بخش های مختلف بسیج وصل کنی؟ برای رسیدن به راهکار باید توجه کنیم که آن عواملی که مانع رسیدن ما به تشکیلات مذکور شده اند رفع شود و اقداماتی برای ایجاد مقتضی برداشته شود. اولین گامی که باید برای تحقق این هدف برداشت،انتخاب مسئولانی است که در ذهنشان مدرسه محور باشد. در واقع با مسئولی که دغدغه اصلیش بیرون از مدرسه تعریف شده است و مدرسه و صرفا افراد دغدغه مند آن در مواردی با او هم مسیر یا هم افزا میشوند هر چقدر هم اتفاقات خوبی داشته باشیم، تشکیلات ساخته نمیشود. اگر چنین مسئولی داشته باشیم حتما توجهش به نیروی انسانی مدرسه و شناخت تفصیلی آنها پر رنگ تر میشود. لذا در نگاه این مسئول مهمترین فرد فعال در شورای مرکزی بسیج،بعد از خودش و جانشینش، معاون رشد و کادرسازی تشکیلات است. معاون رشد کادر سازی بسیج باید از دلسوز ترین افراد مدرسه انتخاب شود که بازوی مسئولین مدرسه باشد برای آن که طلاب بیشتر از قبل شخصیت خود را در جمع افراد مدرسه تعریف کنند. گام بعدی که برای مشارکت افراد بیشتر در تشکیلات مدرسه لازم است، حرکت در جهت خلاف روحیه ایده آل خواهی است. به عنوان مثال اهداف بسیج در درون مدرسه که در اساسنامه به عنوان یک سند کلی ذکرشده است میتواند با پیاده سازی عملی بخشی از برنامه تربیتی و تهذیبی مدرسه الگو تا حد خوبی تحصیل شود. اما شاید روحیه ایده آل خواهی و عدم توجه به تضارب آرا عاملی باشد که از یک سو بسیج و مسئول آن نخواهد از دغدغه های شخصی یا تشکیلاتی خودش و برنامه ریزی مطابق با آن‌ها کوتاه بیاید و از سوی دیگر مسئولین امر در تهیه برنامه مدرسه الگو نخواهند تغییراتی جزئی یا حتی کلی در برنامه خودشان ایجاد کنند. میبینیم که خروجی ایده آل خواهی چیزی به جز انفعال و بی تحرکی نیست،راست میگویند که سنگ بزرگ نشان از نزدن است. مثال دیگر که میتوان برای اهمیت عدم ایده آل خواهی میتوان زد تعامل با خود طلاب است. میدانیم که طلاب مدرسه مشکات هر کدام حتما مشغول به فعالیتی هستند. اما کافیست که با ایده آل خواهی فعالیت طلبه مذکور را اولویت ندانیم. خروجی چیزی به جز جدا شدن فرد مذکور از تشکیلات نیست. بله،اگر توجه به تمام دغدغه‌ها مزاحم همدیگر باشد باید اولویت بندی کنیم،اما به شرط آنکه قرائت ما از اولویت حوزه ایده آل تحولی و بسیج آن خودش نیز با یک نگاه خاص به مسیر تحول به انضمام ایده آل خواهی مشخص نشده باشد. از این که بگذریم شیندین و دانستن دغدغه همه طلاب تزاحمی با اولویت های ما ندارد. لا اقل اگر مسیر خیلی منحصر به فرد خودمان هم انتخاب کرده ایم، شناخت دغدغه های نیروی انسانی مدرسه میتواند در به کار گیری آن ها در مسیر مدنظر خودمان هم مفید باشد. گام دیگری که میتوان به آن اشاره کرد هماهنگ کردن موازی کاری هاست. به عنوان مثال در زمینه رسانه،مخاطب بیرونی ما بین رسانه بسیج،کانال مدرسه،نشریه سلوی و…حتی صفحه شخصی آقای قاسمیان با هم خیلی تفاوتی قائل نمیشود. اگر بخواهیم استحکام تشکیلات آنچنان که باید شکل بگیرد باید لا اقل میان این موارد هماهنگی لازم را برقرار کنیم. یا مثلا هماهنگ بودن با قرارگاه طلاب مدرسه کمترین انتظار از بسیج و مسئولین آن است. البته در این موضوع برنامه ایده آل و بلند مدتی هست که بشود در کل یک تشکیلات منسجم طلبگی داشته باشیم در بیان راهکار ها سخن زیاد است اما با توجه به وقت و حوصله بحث به همین ها اکتفا میکنم.

یعنی با هدفی که که میگی، میخوای کلا بحث های خارج از مدرسه رو تخته کنی؟ارتباط با تشکل های طلبگی و دانشجویی چی؟فرمان امام چی میشه؟😭اثر گذاری های اجتماعی چی؟ شاید بعد از حرف هایی که در گذشته زده شد، این سوال ها پیش بیاید. جواب به آن ها خیلی ساده است. توجه به استحکام درونی تشکیلات بسیج به عنوان هدف نزدیک به هیچ وجه به معنای بی اهمیتی به اهداف دور نیست. به عنوان مثال، یکی از اهداف بسیج تشکیل بسیج دانشجو و طلبه است،در مدت دو ساله گذشته نیز گام های خوبی برای آن برداشته شده است. اما شاید اینکه از بعضی از کار ها نتیجه مطلوب تری نگرفته ایم همین باشد که قبل از آن قد بلند بودن خودمان و تشکیلاتمان را نشان بدهیم انتظار داریم با تشکیلات قد بلند دانشجویی متعامل شویم. وقتی چنین رویکردی در تصمیماتمان داریم مجبوریم روی ظرفیت مجموعه هایی خارج از مدرسه برای اعتبار بخشی به خودمان حساب کنیم. که این حساب کردن همانا و استقلال تشکیلات بسیج مدرسه از بین رفتن همانا. اشتباه نشود،ما نمیگوییم که هیچ فعالیت اجتماعی نکنیم تا قد بلند شویم. اتفاقا ما مشکاتی ها همیشه کریمه «ان تقوموا لله ثم تتفکروا» را نصب العین خومان داریم و راه رشد را در حرکت میبنیم. در واقع اگر خودمان با فعالیت های اجتماعی مطابق با دغدغه طلاب مدرسه و پرورش دغدغه ها به سمت اهداف ایده آل تر در جهت استحکام تشکیلات خودمان حرکت کنیم،میتوانم قد بلند تر شویم و می‌توانیم به سمت تشکیل بسیج دانشجو و طلبه پیش برویم. اثر گذاری اجتماعی هم بخشی از همین دغدغه هاست. مثلا همین قضیه شورای نگهبان که دغدغه بخشی از طلاب مدرسه شده است،اگر علم مطالبه گریش را از دست غیر دلسوزان انقلاب ربودیم و از خواستگاه طلبگیمان ،با اتقان مطالبه کردیم،گام بلندی برای باقی اهداف خودمان هم برداشتیم. جنبش علم یکی از مصادیق همین بروزات مستقل و برخواسته از دغدغه طلاب مدرسه است که در عین بی نظیر بودن به علت تنها بودن و نبودن خیلی از مسائل اینچنینی دیگر، نتوانست تشکیلات مدنظر ما را به سر منزل مقصود برساند.

شما اصلا اینقدر نیرو داری؟با مجموعه های خارج مدرسه که به علل مختلف محل رجوع طلاب میشن میخوای چیکار کنی؟ این معضل را در تشکیلات دانشجویی نیز تجربه کرده ایم. ارتباط با ادوار که بعضا شخصیت های خیلی محبوبی دارند، باعث میشود که مراحل مورد نیاز برای رسیدن به یک تشکیلات به خوبی طی نشود. دغدغه مالی طلاب نیز، خود علت دیگری است که شرایط را از تشکیلات دانشجویی سختتر میکند. این چالش معمولا در دانشگاه با هماهنگی ادوار مشغول در مجموعه های خارجی و مسئولین وقت قابل حل بود. در واقع ادوار خودشان میدانستند که با فرد مورد نظر چه طور برخورد کنند که اولویتش تشکیلات باشد. این از آنجا ناشی میشود که در ذهن مسئول تشکیلات محور است و این را به خوبی منقل میکند. اما اگر ما در تشکیلات خودمان، مسئولی داشته باشیم که مدرسه را محور نداند،ممکن است خودش و افرادش به بعضا در خدمت همان مجموعه های خارج از مدرسه باشند. اگر بخواهیم ناظر به واقعیت حرف بزنیم بعضی از مجموعه های مذکور که طلاب مدرسه جذب آن ها میشوند از آن جهت که تحت مدیریت طلاب پیشین خود مدرسه هستند به راحتی قابل تعامل اند. مثلا اگر مجموعه میخواهد پروژه ای را به طلبه ای بدهد،به جای آن که مستقیم این کار را کند به بسیج مدرسه ارائه میدهد و از ارتباط مستقیم با طلاب میپرهیزد. این کار هم دغدغه مالی طلاب مدرسه را پوشش میدهد هم به علت ارتباط بیشتر تشکیلات با بدنه طلاب موجب میشود تا طلاب بیشتری درگیر فعالیت های واقعی شوند هم در تشکیلات شدن بسیج مدرسه نقش به سزایی دارد. در رابطه با مجموعه هایی که مسئولین آنها خواستگاه مشکاتی ندارند نیز، ارتباط با آن ها میتواند منجر به شناخت پروژه های بیشتر شود و در عین تامین نیاز آن مجموعه ها میتواند ما را در دستیابی به هدف اصلی خودمان کمک کند. 5. کجا بودی تا حالا؟چرا بسیج نبودی؟الان داری الکی شعار میدی، اگر اهل کار بودی تا حالا میکردی؟ مطمئنا حق کسی که میخواهد به حرف های من اعتماد کند این است که پاسخ به سوالات را بداند. ضمن قبول کم کاری هایی که خیلی از آنها ریشه در مشکلات شخصی دارد، شاید اگر من در مدت سه ساله ای که در مدرسه بودم نسبت به مسائل مدرسه بی تفاوت بودم حقیقا جای نگرانی بود، اما اگر چند سال گذشته را ببینیم بنده مشارکت نسبتا خوبی در کار های مختلف مدرسه حتی در کار های بسیج داشته ام. مسئولیت اردو مشهد سال 98 به کمک بچه های دوره هفت و برادر بزگوارم جواد صفایی،ایده اولیه برنامه های کوهنوردی و همکاری در تیم اجرایی هر سه سال آن، برگزاری مراسم روز زن سال 99 با مدیریت برادر عزیزم محمد حسنی،همکاری در برگزاری مسابقات فوتبال سال 97،همکاری با مسئول فرهنگی اردو مشهد سال 97 بردادر عزیزم محمد رضا جعفری، همکاری در کار های آموزشی من جمله طرح سوال و تصحیح اوراق، حضور در قرارگاه طلاب و پیگیری مطالبات طلاب در مواجه با معاون علمی وقت آقای شجاعی، عضویت در کارگروه معشیت قرارگاه طلاب در سال 97، همکاری در برنامه های اکران مستند های متولد اورشلیم، هاشمی زنده است، عابدان کهنز،همکاری با هیئت مکتب روح الله، همکاری در واحد رسانه بسیج و … از جمله کارهایی است که در این چند سال افتخار خدمت در آنها را داشتم. این‌ها نشان از این است مدرسه و مسائل آن به عنوان یکی از دغدغه های همیشگی بنده مطرح بوده است و فاصله گرفتن از بعضی از کارها به ویژه کار های دلایل دیگری داشته است.

و آخر دعوانا ان الحمدالله رب العالمین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست